Ny avhandling om särskilt stöd vid svenska gymnasieskolor

Joacim Ramberg har just lagt fram sin avhandling  Special Education in Swedish Upper Secondary Schools: Resources, Ability Grouping and Organisation vid Stockholms universitet. Några av resultaten som nämns i pressmeddelandet är att stöd för gymnasieelever framför allt ges (om det ges) utanför det vanliga klassrummet, att många skolor nivågrupperar i vissa ämnen, och friskolor är sämre rustade med specialpedagoger än de kommunala gymnasierna. ”Chansen att en kommunal gymnasieskola har specialpedagog och/eller speciallärare är åtta gånger större än att en fristående skola har det.”

1433277229_support-px-png”Elever har rätt till stöd. Skolor ska ta hänsyn till elevers olika behov och uppväga skillnaderna i deras förutsättningar att nå kunskapskraven. Alla elever ska få ledning och stimulans. Vissa elever behöver extra anpassningar. En del behöver dessutom särskilt stöd” (Skolverket, 2015).

Här kan du hämta skolverkets skrift Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram för att läsa mer om vad som gäller för skolornas arbete med särskilt stöd.

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s