Mer om böcker och boksamlingar.

B2569.5+engraved+plate+detailJag älskar böcker. Ända sedan jag kunde läsa själv har jag slukat böcker. Det är ett livslångt kärleksförhållande eller kanske en last om man frågar min familj. Om jag får välja läser jag mina böcker i pappersformat. Det hindrar mig inte från att också läsa böcker i digitalt format. För mig kompletterar det den tryckta texten, och ibland finns inte boken att få tag på i fysisk form. Då är de digitala boksamlingarna en guldgruva. Här kan man hitta mycket gamla böcker och manuskript som annars bara ett fåtal forskare tidigare haft tillgång till.

Bild: från The Folger Shakespeare Library, Engraved plate (detail), B2569.5

 

På sidan Böcker hittar du länkar till bibliotek och boksamlingar på flera språk. Här finns också länkar till böcker. Vissa titlar kan du också lyssna på .  Längst ner finns också länkar till Centrum för lättläst och Legimus för den som har lässvårigheter.


Kommentera

