Tristessens risker

Det är inte ofta jag tittar på tv, men igår snubblade jag över dokumentären Tristessens risker och fastnade. Filmen tog upp många tänkvärda aspekter på vad det innebär att ha tråkigt, vad det gör med oss och vilka konsekvenser det får för oss. Se den!  Det är väl använd timme av din tid. Och du kommer inte ha tråkigt!

Bild

”Trots att vi lever i ett informationssamhälle med ett ständigt flöde av information, stimulans och nya impulser drabbas många av tristess. Men varför vi blir uttråkade? Och hur det påverkar vår hjärna, kropp och hälsa? Kan tristess till och med vara farligt? Tillgängligt t.o.m. tisdag 5 aug. 2014”

Dokumentären beskriver skolan som en institution för tristess. Även om mycket hänt inom skola och utbildning tror jag att många av oss känner igen ett flertal situationer. Om inte annat så har vi själva varit elever. Jag blev tagen av den 11-årige kanadensiske pojken som skrivit ett tal om ‘Boredom’. Ett fantastiskt arbete av en 11-åring, men konsekvensen blev att han blev utsparkad från sin skola för att hans tal kränkte läraren!?

Du kan läsa mer om händelsen här: Parents defend son’s speech on boredom 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s